چگونه تمدید توکن منقضی شده را انجام دهیم؟
فرانک حق وردی، شرکت رهسا
4 دقیقه مطالعه | 3 مرداد 1403
فهرست مطالب
یکی از مسائلی که ممکن است برای استفاده کنندگان توکن امضای دیجیتال پیش بیاید، نحوه تمدید توکن منقضی شده است. در این مقاله قصد داریم به شما نحوه تمدید توکن، و رفع مشکل عدم شناسایی آن را توضیح دهیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
چرا توکن امضای دیجیتال شناسایی نمیشود
چنانچه توکن را به درستی نصب کرده باشید، پس از گذشت یک یا دو سال (بسته به نوع و مدت گواهی) ممکن است هنگامی که توکن را به رایانه متصل میکنید، با پیغام خطای زیر مواجه شوید. علت این امر پایان دوره اعتبار توکن بوده و لازم است نسبت به تمدید توکن منقضی شده اقدام نمایید.
چنانچه پیغام خطای فوق را مشاهده کردید، در اولین اقدام، اعتبار گواهی توکن را بررسی کنید. برای این کار برنامه مدیریت توکن (epass3003 token manager) را اجرا کنید. پس از اجرای برنامه، با رمز عبور خود لاگین کنید (رمز پیش فرض 1234 است). در قسمت Token List نام گواهی مورد نظر را با ماوس انتخاب کنید. دکمه Certificate View را از بخش سمت راست صفحه را کلیک کنید.
پس از کلیک دکمه Certificate View، پنجره جدیدی باز میشود. در این صفحه تاریخ شروع و پایان گواهی را در قسمت (Valid from) مشاهده کنید. بدین ترتیب میتوانید مطمئن شوید که اعتبار گواهی امضای دیجیتال شما خاتمه یافته و باید نسبت به تمدید آن اقدام کنید.
رفع مشکل عدم شناسایی توکن
در صورتی که دوره اعتبار توکن امضای دیجیتال شما منقضی شده باشد، گواهی امضای داخل توکن شناسایی نمیشود. برای رفع این مشکل، میتوانید به صورت حضوری نسبت به تمدید توکن خود اقدام کنید. چنانچه هنوز 30 روز از تاریخ منقضی شدن گواهی داخل توکن باقی مانده است، امکان تمدید آن به صورت غیرحضوری وجود دارد. در ادامه در دو بخش مجزا توضیحات لازم در خصوص تمدید حضوری و غیرحضوری گواهی الکترونیکی ارائه میشود.
تمدید توکن منقضی شده به صورت غیرحضوری
در ابتدا لازم است ذکر کنیم که تمدید غیرحضوری توکن فقط برای گواهیهای شخص حقیقی مستقل و مهر سازمانی وابسته به دولت امکانپذیر است. سایر گواهیها فقط به صورت حضوری قابل تمدید هستند. همچنین لازم است که تاریخ پایان اعتبار توکن به اتمام نرسیده باشد (حداقل 30 روز از تاریخ انقضاء باقی مانده باشد). تمدید توکن منقضی شده به صورت غیرحضوری از طریق سامانه متقاضیان گواهی الکترونیکی وبسایت جیکا انجام میشود. از طریق لینک فوق مطابق شکل زیر وارد سامانه شوید و سپس نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.
قبل از اینکه نسبت به تمدید گواهی غیرحضوری اقدام کنید، ابتدا توکن epass3003 را به پورت USB رایانه وصل کرده و مطمئن شوید که درایور توکن و نرمافزار دستینه به درستی روی رایانه شما نصب شده باشد. با کلیک بر روی دکمه تمدید گواهی صفحه دیگری مطابق تصویر زیر باز میشود که لازم است با کلیک روی دکمه “لیست گواهیها”، گواهی الکترونیکی مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. در صورتی که روی توکن شما چند گواهی وجود دارد، روی صفحه باز شده گزینه More Choices را بزنید و از بین گواهیهای داخل توکن، گواهی مورد نظرتان را انتخاب کنید. در حین این روند، ممکن است از شما خواسته شود که رمز توکن خود را وارد کنید. لازم به یادآوری است که رمز پیش فرض توکن epass3003 شما 1234 است.
به مجرد انتخاب صحیح گواهی امضای الکترونیکی، پیغام “گواهی با موفقیت انتخاب شد” را در مقابل دکمه “لیست گواهیها” مشاهده خواهید کرد. مشخصات هویتی شخص صاحب گواهی که با ستاره در شکل نشان داده شده است را به همراه کد امنیتی نشان داده شده به دقت وارد کنید. سپس دکمه نمایش جزئیات گواهی را بزنید.
- کد ملی: کد ملی درخواستکننده تمدید گواهی را وارد کنید
- تاریخ تولد: تاریخ تولد مرتبط با کد ملی را وارد نمایید
- شماره تلفن همراه: شماره موبایل متعلق به کد ملی را درج کنید
- شماره پیگیری: در صورتی که قبلاً پرداخت انجام دادهاید ولی در دریافت گواهی موفق نبودید، شماره پیگیری آن پرداختی را وارد کنید
- تلفن کد امنیتی را وارد کنید: کد امنیتی را که در تصویر مشاهده میکنید را در این قسمت وارد نمایید
دکمه نمایش جزئیات گواهی را بزنید.
مرحله بعد (مرحله دوم) استعلام شماره تلفن همراه است. اگر شماره تلفن همراه را به درستی وارد کرده باشید، در صورت نیاز پیامک حاوی کد برای شما ارسال میشود. کد دریافتی را وارد کنید.
در مرحله سوم (اتصال به درگاه پرداخت)، جزئیات پرداخت برای اتصال به درگاه بانکی نمایش داده میشود. برای پرداخت برخط بر روی دکمه پرداخت کلیک کنید. پرداخت تعرفه تمدید گواهی الکترونیکی را انجام دهید.
در صورت موفقیت آمیز بودن پرداخت، صفحه “دریافت کد رهگیری” (مرحله چهارم) مطابق شکل زیر نشان داده میشود. شماره پیگیری پرداخت اهمیت زیادی دارد که لازم آن را نزد خود محفوظ نگهدارید. اکنون روی دکمه “صدور گواهی” در پایین صفحه کلیک کنید تا گواهی جدید برای شما صادر شود.
در مرحله پنجم، نتیجه عملیات را مشاهده خواهید کرد. مطابق شکل زیر روند اجرای تمدید گواهی جدید بر روی توکن نشان داده میشود. اجازه دهید که روند تمدید گواهی و انتقال گواهی جدید به سختافزار توکن شما تکمیل شده و پیام “صدور گواهی با موفقیت انجام شد” را مشاهده کنید. در حین این مراحل به هیج وجه توکن را از پورت USB رایانه جدا و یا رایانه را خاموش نکنید.
تمدید توکن منقضی شده به صورت حضوری
همانطور که ذکر شد، چنانچه گواهی داخل توکن شما مربوط به شخص حقیقی مستقل و مهر سازمانی وابسته دولت است، میتوانید برای تمدید آن به صورت غیرحضوری اقدام کنید. در غیراینصورت تمدید توکن منقضی شده باید به صورت حضوری انجام شود.
برای تمدید توکن به صورت حضوری با در دست داشتن مدارک مورد نیاز (مدارک هویتی) و کد رهگیری به دفاتر اسناد رسمی یا پیشخوان دولت مراجعه کنید. همچنین میتوانید از لیست مراکز صدور گواهی امضای الکترونیکی تهران و شهرستانها نزدیکترین دفتر به محل خود را انتخاب کنید.
جمع بندی
در این مقاله به یکی از اساسیترین سوالات کاربران در خصوص چرا توکن امضای دیجیتال شناسایی نمیشود و نحوه رفع مشکل عدم شناسایی توکن و گواهی امضاء داخل آن پاسخ داده شد. اولین قدم برای رفع این مشکل، چک کردن تاریخ اعتبار توکن است که از طریق برنامه مدیریت توکن epass3003 به راحتی قابل انجام است. در صورتی که تاریخ اعتبار توکن سپری یا در شرف اتمام است باید نسبت به تمدید گواهی داخل توکن اقدام کنید. تمدید توکن منقضی شده به دو صورت حضوری و غیرحضوری قابل انجام است که هر یک از موارد به تفصیل توضیح داده شد. کارشناسان پشتیبانی شرکت رهآورد سامانههای امن، شما را در تمدید گواهی توکن امضای دیجیتال epass3003 یاری میرسانند.