نحوه استفاده از توکن در سامانه جامع تجارت

چگونه با توکن سامانه جامع تجارت کار کنیم؟

 

نگین فرساد، شرکت رهسا
4 دقیقه مطالعه | 17 مرداد 1403

فهرست مطالب

نحوه استفاده از توکن سامانه جامع تجارت و برقراری ارتباط با دستینه

اگر شما در زمینه امور بازرگانی فعالیت می‌کنید، تاجر و یا بازرگان هستید، حتماً نام توکن سامانه جامع تجارت به گوشتان خورده است. فعالیت‌های مرتبط با امور بازرگانی و تجاری از طریق سامانه جامع تجارت و استفاده از گواهی امضای دیجیتال توکن انجام می‌شود. این سامانه بستر ارتباطی امن و شفاف را برای تعامل بازرگانان و تجار با مراجع ذیربط در امور صادرات و واردات برقرار می‌کند.
در این مقاله قصد داریم نحوه ثبت نام، اخذ گواهی امضای الکترونیک و دریافت توکن سامانه جامع تجارت را توضیح داده و بعنوان مثال، نحوه ثبت سفارش در این سامانه را شرح دهیم.

برای استفاده از توکن سامانه جامع تجارت از کجا شروع کنم؟

قطعاً برای شما هم پیش آمده در جستجوی مطلبی بودید تا به صورت دقیق و کامل بگوید که چگونه در سامانه جامع تجارت از توکن استفاده کنید و مراحل کار چیست؟ ما اطلاعات مورد نیاز را به شما می‌دهیم. در ادامه به شما خواهیم گفت که برای نصب توکن سامانه جامع تجارت و استفاده از گواهی الکترونیکی توکن، چکار باید انجام دهید؟
به طور کلی لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  1. در وب‌سایت یکی از مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی ثبت نام اینترنتی کرده و کد رهگیری بگیرید 
  2. توکن امضای دیجیتال epass3003 خریداری کنید و به همراه اصل مدارک هویتی و کد رهگیری به دفاتر ثبت‌نام و احراز هویت به صورت حضوری مراجعه کنید تا گواهی روی توکن شما ذخیره شود
  3. توکن epass3003 را بر روی رایانه خود نصب و راه‌اندازی کنید
  4. برنامه نرم‌افزاری دستینه را بر روی رایانه نصب کنید
  5. در سامانه جامع تجارت ثبت نام کرده و از توکن و گواهی الکترونیکی خود استفاده کنید

در ادامه هر یک از مراحل فوق را برایتان شرح می‌دهیم.

توجه:  چنانچه گواهی امضای الکترونیک برای سامانه “ثبت من” دارید، نیازی به ثبت‌نام مجدد نبوده و می‌توانید از همان گواهی در سامانه جامع تجارت نیز استفاده کنید.

مرحله اول- ثبت نام توکن سامانه جامع تجارت

در مرحله اول لازم است، نسبت به اخذ گواهی الکترونیکی اقدام کنید. این گواهی توسط مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی صادر می‌شود. لیست این مراکز را با کلیک بر روی لینک مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی مشاهده کنید. یکی از این مراکز، مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام یا جیکا (GICA) است که زیر نظر مرکز توسعه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند. عمده روند کار در این سامانه به صورت غیرحضوری بوده و لازم است تا مدارک هویتی خود را اسکن و بارگذاری کرده و نسبت به انتخاب نوع گواهی اقدام کنید. نوع گواهی مورد استفاده در سامانه جامع تجارت برای تمامی کاربران اعم از حقیقی یا حقوقی (دولتی و غیردولتی)، “متقاضی مستقل” (مطابق تصویر زیر) است. محصول را نیز می‌توانید “گواهی شخص حقیقی با اعتبار یک یا دو سال” انتخاب کنید. 

گواهی متقاضی مستقل سامانه gica.ir

پس از پرداخت آنلاین تعرفه گواهی الکترونیکی، سیستم به شما کد رهگیری می‌دهد و لازم است با این کد رهگیری و با در دست داشتن مدارک هویتی و توکن epass3003 به نزدیک‌ترین دفتر صدور گواهی امضاء الکترونیکی که شامل دفاتر اسناد رسمی و دفاتر پیشخوان دولت می‌شود، مراجعه کنید. لیست دفاتر ثبت‌نام را با کلیک بر روی لینک مشاهده کنید. بنابراین بهتر است قبل از مراجعه حضوری به مراکز صدور گواهی امضاء الکترونیکی، توکن خود را خریداری نمایید.

مرحله دوم – خرید و دریافت توکن سامانه جامع تجارت

از آنجا که در دفاتر صدور گواهی الکترونیکی، گواهی شما روی توکن بارگذاری می‌شود، لذا لازم است از قبل توکن خود را خریداری کرده باشید. برای خرید توکن epass3003 می‌توانید به دو صورت حضوری و غیرحضوری اقدام کنید. در صورتی که ساکن تهران هستید، امکان خرید حضوری در محل شرکت ره‌آورد سامانه‌های امن شرکت ره‌آورد سامانه‌های امن وجود دارد. همچنین با مراجعه به وب‌سایت این شرکت می‌توانید درخواست توکن سامانه جامع تجارت را به صورت آنلاین انجام دهید و با پست به صورت رایگان توکن خود را تحویل بگیرید.

مرحله سوم – نصب توکن سامانه جامع تجارت روی رایانه

پس از دریافت توکن سامانه جامع تجارت، باید آن را بر روی رایانه خود نصب کنید. نصب و راه‌اندازی توکن امضای دیجیتال epass3003 بسیار ساده بوده و توکن به صورت خودکار بر روی رایانه شما نصب شده و نیاز به هیچ درایوری ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه استفاده از این توکن به مقاله راهنمای نصب توکن امضای دیجیتال epass3003 مراجعه کنید.

مرحله چهارم – نصب نرم‌افزار دستینه

نرم‌افزار دستینه در واقع رابط بین توکن سامانه جامع تجارت و مرورگر شما است. برای آنکه از ارتباط آنها مطمئن شوید ابتدا نرم‌افزار دستینه را دانلود و سپس آن را بر روی رایانه خود نصب کنید. برنامه دستینه را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

توجه: ممکن است برای نصب آخرین ورژن نرم‌افزار دستینه نیاز باشد که آنتی ویروس خود را موقتاً غیرفعال کرده و مجوز نصب برنامه توسط ادمین شبکه سازمان خود را کسب کنید.

توجه: چنانچه برای نصب نرم‌افزار دستینه با مشکل مواجه شدید مقاله میان‌افزار دستینه و اهمیت آن در امضای دیجیتال، رمزنگاری و احراز هویت را در وب‌سایت رهسا مطالعه کنید.

مرحله پنجم – ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت و استفاده از گواهی توکن

اکنون که چهار مرحله قبل را با موفقیت انجام دادید، نوبت به ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت و استفاده از گواهی توکن epass3003 در سامانه می‌رسد. در این مرحله توکن را به پورت USB رایانه وصل کنید، مطمئن شوید که توکن سامانه جامع تجارت به درستی نصب شده و گواهی داخل توکن شما را شناسایی می‌کند. همچنین نرم‌افزار دستینه نصب و در حال اجرا باشد.
حال با اکانت خود وارد سامانه جامع تجارت شوید. صفحه را refresh کنید. سپس عملیاتی که مد نظرتان است را انجام دهید. فرض کنید در نظر داریم نسبت به ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت و تکمیل اطلاعات فروشنده خارجی اقدام کنیم. پس از تکمیل اطلاعات مورد نظر، به مجرد کلیک بر روی دکمه “ثبت”، صفحه انتخاب Certificate باز می‌شود. سپس باید گواهی صادر شده به نام مدیر عامل را از بین گواهی‌های موجود در توکن انتخاب کرده و دکمه OK را بزنید.

توجه: اگر پنجره کاری شما به قسمت نوار وظیفه  (task bar)  پایین ویندوز منتقل شد، بر روی آن کلیک کنید تا مجدداً صفحه بالا بیاید.

انتخاب گواهی امضای داخل توکن در سامانه جامع تجارت

در صفحه باز شده، رمز توکن سامانه جامع تجارت را وارد کرده و بر روی دکمه Enter کلیک کنید. عملیات ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت به پایان می‌رسد.
توجه: رمز توکن epass3003 به صورت پیش‌فرض 1234 است، در صورتی که رمز توکن را تغییر دادید، رمز خودتان را وارد کنید.

لاگین به نرم افزار دستینه جهت ارتباط با سامانه جامع تجارت

راهنمای تمدید توکن سامانه جامع تجارت

اعتبار گواهی امضای الکترونیک روی توکن سامانه جامع تجارت در هنگام ثبت‌نام و تعیین گواهی تعیین می‌شود. شما می‌توانید گواهی یک‌ساله یا دوساله را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. بدیهی است به مجرد منقضی شدن گواهی، باید نسبت به آپدیت توکن سامانه جامع تجارت اقدام کنید. راهنمای تمدید توکن سامانه جامع تجارت را در بخش پایگاه دانش وب‌سایت رهسا مطالعه کنید.

تست توکن سامانه جامع تجارت

سامانه جامع تجارت، امکان تست برقراری ارتباط توکن با سامانه را مهیا کرده است. برای تست توکن سامانه جامع تجارت، ابتدا مطمئن باشید که کلیه مراحل ثبت گواهی امضای الکترونیکی را انجام داده باشید، نرم‌افزار دستینه را نصب کرده و توکن epass3003 را به پورت USB کامپیوتر وصل نموده‌اید. برای تست توکن epass3003 در سامانه جامع تجارت بر روی لینک کلیک کنید. در انتهای صفحه‌ای که باز می‌شود، با کلیک بر روی دکمه سبز رنگ (مطابق تصویر زیر) می‌توانید برقراری ارتباط توکن خود با سامانه جامع تجارت را تست کنید.

نحوه تست توکن در سامانه جامع تجارت

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به زبانی ساده کلیه مراحل ثبت‌نام، تهیه گواهی الکترونیکی، نصب توکن سامانه جامع تجارت بر روی رایانه شما و نحوه برقراری ارتباط توکن با سامانه را شرح دهیم. همانطور که در این نوشتار ملاحظه کردید، سازگاری توکن با سامانه جامع تجارت و برقراری ارتباط آن از طریق نرم‌افزار دستینه اهمیت فراوانی دارد. یکی از ویژگی‌های منحصربفرد توکن امضای دیجیتال epass3003 سازگاری کامل با این سامانه از یک طرف و نرم‌افزار دستینه از طرف دیگر بوده و قادر است امنیت برقراری ارتباط در تعاملات مورد نظرتان را تضمین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

سبدخرید
فروشگاه
0 آیتم سبد خرید
حساب کاربری