توکن سامانه املاک چیست و کاربردهای آن کدام است؟
محمدرضا بیگ محمدی، شرکت رهسا
3 دقیقه مطالعه | 7 شهریور 1403
فهرست مطالب
سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به منظور برقراری امنیت قراردادهای مسکن و به طور کلی قولنامههای ملکی، راهاندازی شده است. یکی از وظایف مهم این سامانه ارائه کد رهگیری است.
این کد از سوی مشاوران املاک و حین عقد قراردادهای مسکن بین خریدار و فروشنده ارائه میشود. بدین ترتیب میتوان از صحت و شفافیت اطلاعات معاملات املاک اطمینان حاصل کرد. مشاوران املاک موظف به ارائه کد رهگیری به طرفین هر گونه معامله مسکن از قبیل بیع، اجاره، وکالت، هبه، صلح و غیره هستند. ثبت معاملات مذکور در دفاتر اسناد رسمی منوط به ارائه کد رهگیری است.
مشاورین املاک برای وارد شدن به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات از توکن امضای دیجیتال و انتخاب گزینه ورود دیجیتال اقدام میکنند. حال که با خدمات سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و ضرورت اخذ کد رهگیری توسط مشاوران املاک آشنا شدید، در ادامه در خصوص نحوه ثبتنام توکن املاک، دریافت گواهی الکترونیکی و نحوه نصب توکن املاک با ما همراه باشید تا بیشتر صحبت کنیم.
توکن سامانه املاک چیست؟
توکن سامانه املاک و یا آنچه امروزه مصطلح شده، توکن مشاورین املاک، سختافزار کوچکی است که به پورت USB رایانه متصل شده و حاوی گواهی امضای الکترونیک فرد صاحب امضاء است. مشاورین املاک برای ورود و ثبت قراردادهای مرتبط با مسکن در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دریافت کد رهگیری، لازم است از توکن استفاده کنند. توکن امضای دیجیتال epass3003 شرکت رهآورد سامانههای امن یکی از بهترین سختافزارهای امضای دیجیتال است که به دلیل پشتیبانی از استانداردهای زیرساخت کلید عمومی مورد تأیید آزمایشگاه مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه بوده و با سامانههای کشور از جمله سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات به خوبی سازگار است.
مراحل ثبت نام توکن املاک
در این قسمت نحوه ثبت توکن املاک و نحوه دریافت گواهی الکترونیک را توضیح میدهیم. کلیه کسانی که مایل به فعالیت در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات هستند، لازم است گواهی الکترونیکی شخص حقیقی مستقل را از مراکز میانی صدور گواهی الکترونیکی دریافت کنند. یکی از این مراکز، سامانه جیکا است. متقاضیان درخواست صدور گواهی الکترونیک میتوانند با مراجعه به وبسایت مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام (حیکا) یا هر یک از مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی و تکمیل فرم مشخصات فردی، بارگذاری مدارک (اسکن تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه) و تعیین نوع گواهی مورد نظر (گواهی یکساله برای شخص حقیقی مستقل)، نسبت به پرداخت تعرفه صدور گواهی و دریافت کد رهگیری اقدام کنند.
پس از دریافت کد رهگیری، لازم است متقاضیان با در دست داشتن اصل مدارک هویتی و توکن epass3003 به دفاتر اسناد رسمی یا دفاتر پیشخوان مراجعه کنند. دفاتر ثبتنام، ضمن احراز هویت متقاضی دریافت گواهی امضاء دیجیتال، گواهی صادر شده را بر روی توکن بارگذاری میکنند. در صورتی که برای اخذ گواهی امضای دیجیتال با مشکل مواجه شدید، میتوانید مقاله راهنمای اخذ گواهی الکترونیک را از وبسایت شرکت رهسا مطالعه کنید.
آموزش نصب توکن سامانه املاک
پس از خرید توکن epass3003 و مراجعه به دفاتر ثبتنام، نوبت به فعالسازی توکن املاک در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور میرسد. در این بخش نحوه نصب و فعالسازی توکن املاک توضیح داده میشود. برای فعالسازی توکن، لازم است ابتدا دو نرمافزار پیشنیاز به شرح زیر را دانلود و بر روی رایانه خود نصب کنید:
پس از نصب برنامههای فوق و اتصال توکن epass3003 به پورت USB رایانه، قادر خواهید بود تا از طریق توکن وارد سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات شده و نسبت به ثبت قراردادها و دریافت کد رهگیری اقدام کنید.
تمدید توکن مشاورین املاک
همانطور که در بخش قبل ذکر شد، گواهی صادر شده برای توکن شما دارای اعتبار یکساله است. پس از گذشت این زمان و پایان اعتبار گواهی صادر شده لازم است با مراجعه به مراکز تمدید توکن املاک، نسبت به تمدید گواهی موجود در توکن اقدام نمایید. تمدید توکن از طریق سامانه تمدید توکن املاک و به صورت غیرحضوری نیز میسر است. برای این کار بایستی حداقل 30 روز قبل از خاتمه زمان اعتبار توکن و از طریق مرکز دولتی صدورگواهی الکترونیکی میانی عام (جیکا) اقدام نمایید. چنانچه در خصوص تمدید توکن املاک تهران سوال داشتید، میتوانید مقاله “تمدید توکن منقضی شده” در پایگاه دانش وبسایت رهسا را مطالعه نمایید.
جمع بندی
در این مقاله شما را با ضرورت اخذ گواهی الکترونیکی و توکن امضای دیجیتال epass3003 به منظور ورود به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات جهت اخذ کد رهگیری آشنا کردیم. در این راستا مشاوران املاک برای ثبت قراردادهای ملکی در سامانه فوق و دریافت کد رهگیری بایستی از طریق گزینه ورود دیجیتال و اتصال توکن epass3003 به پورت USB رایانه خود اقدام کنند. شما میتوانید پس از ثبتنام در سامانه یکی از مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی و تکمیل فرمها و بارگذاری مدارک، تعیین نوع گواهی و پرداخت تعرفه آن، کد رهگیری را از این سامانه دریافت کنید. با در دست داشتن این کد و اصل مدارک هویتی و توکن epass3003 که قبلاً آن را از فروشگاه وبسایت شرکت رهسا خریداری کردهاید، به دفاتر ثبت نام گواهی الکترونیکی مراجعه کرده تا ضمن احراز هویت، بارگذاری گواهی صادر شده بر روی توکن شما انجام شود.
در مرحله بعد لازم است که نرمافزارهای پیش نیاز را بر روی رایانه خود نصب کنید تا با اتصال توکن به پورت USB بتوانید وارد سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات شده و نسبت به ثبت قراردادهای ملکی و دریافت کد رهگیری اقدام نمایید.