چگونه از توکن امضای دیجیتال در سامانه ثبت من استفاده کنیم

نحوه استفاده از توکن ثبت من

نگین فرساد، شرکت رهسا
4 دقیقه مطالعه | 17 مرداد 1403

فهرست مطالب

استفاده از توکن epass3003 امضای الکترونیک در سامانه ثبت من

در حال حاضر بسیاری از امور ثبتی توسط احراز هویت دیجیتالی در سامانه ثبت من صورت می‌گیرد. متقاضیان می‌توانند با تهیه توکن امضای دیجیتال epass3003 یا در اصطلاح توکن ثبت من و استفاده از گواهی امضای الکترونیک خود، تأییدیه‌های نهایی را در این سامانه انجام دهند.
با توجه به مصوبه هیئت دولت در خصوص قانون تجارت الکترونیکی و الزام متولیان سامانه‌ها به تجهیز آنها به قابلیت امضای الکترونیکی، روز به روز بر تعداد سامانه‌های پشتیبانی‌کننده امضای الکترونیکی و استفاده از توکن امضای دیجیتال افزوده می‌شود. در این مقاله شما را با امضای الکترونیک و مزایای آن و همچنین اخذ گواهی امضای الکترونیکی و کاربرد آن در سامانه ثبت من آشنا می‌کنیم.

معرفی سامانه ثبت من

سامانه ثبت من، پلتفرمی است که خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را بصورت غیرحضوری و متمرکز فراهم می‌کند. بدین ترتیب کاربران با سهولت و سرعت بیشتر و بدون نیاز به مراجعه حضوری به این سازمان از خدمات آن استفاده می‌کنند. امروزه، بسیاری از امور ثبتی از جمله ثبت شرکت‌ها و تغییرات در آنها و پلمب دفاتر بسیار پرکاربرد بوده و توسط امضای الکترونیکی و توکن epass3003 صورت می‌گیرد. از آنجاییکه این توکن محبوبیت بالایی در سامانه ثبت من دارد، در بسیاری مواقع به آن توکن سخت‌افزاری ثبت من هم گفته می‌شود.
گواهی امضای الکترونیکی توسط مرکز صدور گواهی امضای الکترونیکی میانی عام (جیکا) و یا سایر مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی مجاز صادر می‌شود. متقاضیان می‌توانند با تهیه توکن امضای دیجیتال epass3003 و ثبت گواهی امضای خود، فرآیند تأیید را در سامانه‌های مختلف انجام دهند. علاوه بر سامانه ثبت من، سامانه‌های ستاد ایران، سامانه جامع تجارت، سامانه مودیان مالیاتی، سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملت، سامانه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و بسیاری سامانه‌های دیگر روندهای اداری را به صورت دیجیتالی و غیرحضوری انجام می‌دهند.

سامانه ثبت من صفحه اول سامانه و منوهای آن

همانطور که در شکل بالا مشاهده می‌شود، خدماتی که در سامانه ثبت من ارائه می‌شوند عبارتند از: املاک و کاداستر، امضاء و اجرای اسناد رسمی، ثبت ازدواج و طلاق، ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری، مالکیت معنوی، امور اشخاص حقوقی، رسیدگی به شکایات، تنظیم ملاقات و نوبت دهی، مکاتبات مکانیزه و پرداخت.

امضای الکترونیک چیست؟

امضای الکترونیک معادل دیجیتالی امضای دست‌نویس است. همانطور که امضای دست‌نویس نشان دهنده تأیید یک سند کاغذی و محتوای آن است، امضای الکترونیک نیز همین کار را در اسناد دیجیتالی انجام می‌دهد. اما امضای الکترونیک نسبت به امضاء سنتی، مزایایی دارد که از جمله آن می‌توان به سرعت و امنیت امضای آنلاین اسناد، کاهش هزینه‌ها، امکان پیگیری روندها، کاهش استفاده از کاغذ و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد.
امضای الکترونیکی از زیرساخت کلید عمومی (PKI) استفاده می‌کند. این زیرساخت بر پایه رمزنگاری توسط جفت کلیدهای عمومی و خصوصی استوار بوده و امنیت بالایی دارد. بدین ترتیب، هنگام ثبت امضای دیجیتال، گواهی امضای الکترونیکی، کلید عمومی و کلید خصوصی به صاحب امضاء تخصیص داده می‌‌شود.

امضای الکترونیک چه مزایایی دارد؟

برخی از مهم‌ترین مزایای امضای الکترونیک عبارتند از :

  • • احراز هویت صاحب امضاء
  • • حفظ یکپارچگی و عدم امکان تغییر و دستکاری اسناد پس از امضاء
  • سرعت انجام فرآیندها و روندهای اداری
  • کاهش هزینه‌های رفت و آمد و اتلاف وقت
  • عدم نیاز به تهیه و نگهداری اسناد کاغذی و در نتیجه حفظ محیط زیست
  • سرعت پیگیری فرآیندهای اداری
  • سهولت دسترسی به اسناد
  • امنیت، حفاظت و محرمانگی اسناد الکترونیکی

از کجا امضای الکترونیک بگیرم؟

گواهی امضای الکترونیک را باید از مرکز صدور گواهی الکترونیک میانی عام (جیکا) یا سایر مراکز میانی مجاز اخذ کنید. لیست این مراکز را با کلیک بر روی لینک مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی مشاهده نمایید. شروع کار با ثبت نام در یکی از مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی بوده و پس از پرداخت تعرفه گواهی مورد نظرتان، کد رهگیری به شما داده خواهد شد. در ادامه، با این کد رهگیری و در دست داشتن اصل مدارک هویتی و توکن امضای دیجیتال epass3003 به دفاتر صدور گواهی امضای الکترونیکی به صورت حضوری مراجعه کنید تا احراز هویت شده و گواهی امضای الکترونیک در توکن شما بارگذاری شود.

توجه:  چنانچه قبلاً در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کرده و گواهی امضای الکترونیک برای این سامانه دارید، نیازی به ثبت‌نام مجدد نبوده و می‌توانید از همان گواهی در سامانه ثبت من نیز استفاده کنید. 

قابلیتهای سامانه ثبت من برای امور ثبت اسناد

چگونه از امضای الکترونیک در سامانه ثبت من استفاده کنم؟

بدیهی است برای ثبت گواهی امضای الکترونیک باید توکن امضای دیجیتال تهیه کنید. از میان توکن‌های امضای دیجیتال، توکن epass3003 سازگاری مناسبی با سامانه‌های پشتیبانی کننده امضای الکترونیک از جمله سامانه ثبت من دارد. این توکن را می‌توانید از فروشگاه شرکت ره‌آورد سامانه‌های امن خریداری نمایید. 

سپس لازم است توکن epass3003 در رایانه شما نصب شده و نرم‌افزار توکن ثبت من به درستی کار کند. برای اطمینان از نصب و عملکرد صحیح این توکن مقاله آموزش تصویری نحوه استفاده از توکن امضای دیجیتال epass3003 را مطالعه کنید. همچنین لازم است برنامه پیش‌نیاز دستینه را بر روی رایانه نصب کنید تا با مشکل عدم شناسایی توکن در ثبت من مواجه نشوید. برای دانلود برنامه دستینه و نحوه نصب و راه‌اندازی آن مقاله آموزش میان‌افزار دستینه و اهمیت آن در امضای دیجیتال، رمزنگاری و احراز هویت را مطالعه کنید.

توجه: چنانچه در نصب و اجرای نرم‌افزار دستینه با مشکل مواجه شدید، با پشتیبانی این نرم‌افزار تماس بگیرید.

برای مشاهده کارتابل خودتان و امضاء اسناد در سامانه ثبت من، لازم است در این سامانه ثبت‌نام کنید. مراحل ورود به سامانه ثبت من به شرح زیر است:

  • مرورگر اینترنت خود را باز کرده و در قسمت آدرس https://saabt.ir را تایپ کرده و enter را بزنید
  • از گوشه بالا سمت چپ، روی گزینه “ورود” کلیک کنید، صفحه زیر باز می‌شود
  • در این صفحه کد ملی و رمزی که از طریق پیامک برایتان ارسال می‌شود را وارد کنید
  • بر روی دکمه “ورود به درگاه” کلیک کنید
ورود به سامانه ثبت من وارد کردن نام کاربری و رمز عبور

صفحه اصلی (کارتابل) سامانه ثبت من برای کاربر باز می‌شود.
چنانچه سندی در انتظار امضاء داشته باشید، دایره قرمز رنگ روی آیکون زنگ مطابق تصویر زیر مشاهده خواهید کرد.
با کلیک روی آیکون زنگ صفحه کوچکی مطابق تصویر زیر باز می‌شود. در این صفحه بعنوان مثال برای ثبت شرکت‌ها سندی در انتظار امضاء وجود دارد.

مشاهده کارتابل در سامانه ثبت من

برای مشاهده اسناد برای امضاء روی پیام ظاهر شده (فلش قرمز رنگ در تصویر) کلیک کنید یا مستقیماً به منوی ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید.
صفحه کارتابل پرونده‌های در حال امضاء باز می‌شود.
در این کارتابل سندی که باید امضاء کنید را مشاهده خواهید کرد.
در صورت موافقت بر روی دکمه “در انتظار امضاء” کلیک کنید.

مشاهده موارد در انتظار امضاء در سامانه ثبت من

صفحه جزئیات سند به همراه شماره درخواست باز می‌شود.
برای امضاء سند لازم است توکن سخت‌افزاری ثبت من را به پورت USB رایانه وصل کنید.
مطمئن باشید که نرم‌افزار دستینه را نصب کرده و در حال اجرا باشد.
روی دکمه “امضای سند” کلیک کنید.

دکمه امضای سند در سامانه ثبت من

صفحه فرآیند امضاء باز می‌شود.
بخش‌های شناسایی توکن، شناسایی مجوز و ارسال مجوز برای امضاء سبز رنگ می‌شود.
سیستم در حال انتظار برای دریافت رمز عبور توکن است ولی قبل از آن صفحه تأیید گواهی باز می‌شود.

فرآیند فراخوانی توکن در سامانه ثبت من

کمی صبر کنید، گواهی امضاء توکن ثبت من به شما نشان داده می‌شود، گواهی خودتان را انتخاب کنید (Select a Certificate).
در صورتی که چند گواهی روی توکن شما است از گزینه More Choices استفاده کرده و گواهی موردنظرتان را انتخاب نمایید.
روی دکمه OK کلیک کنید.

نمایش گواهی امضای داخل توکن در فرآیند ثبت من

توجه: اگر نمایه برنامه به نوار وظیفه (task bar) پایین ویندوز منتقل شد، بر روی آن کلیک کنید تا صفحه مجدداً بالا بیاید (مطابق تصویر زیر)
در این مرحله نرم‌افزار دستینه که قبلاً نصب کرده‌اید وارد عمل شده و ارتباط توکن با سامانه ثبت من را برقرار می‌کند.
رمز توکن را وارد کنید. رمز توکن epass3003 بطور پیش‌فرض 1234 است، در صورتی که رمز آن را عوض کردید، رمز خودتان را وارد کنید.
روی دکمه Enter کلیک کنید.

صدا زدن برنامه دستینه برای ارتباط توکن با سامانه ثبت من

به این ترتیب هر چهار مرحله فرآیند امضاء با توکن امضای دیجیتال شامل شناسایی توکن، شناسایی مجوز، ارسال مجوز برای امضاء و دریافت رمز عبور تکمیل شده است.
دکمه “تأیید امضا” را کلیک کنید تا سند شما تأیید یا به عبارتی امضاء شود.

تکمیل چهار مرحله شناسایی توکن در سامانه ثبت من

چنانچه همه مراحل فوق را به درستی انجام داده باشید، پیام موفقیت‌آمیز بودن امضای الکترونیک سند به شما نمایش داده می‌شود

موفق بودن امضا در سامانه ثبت من

لازم به ذکر است که پس از تأیید موفق، سند امضاء شده در سامانه ثبت من ذخیره شده و امکان بررسی مجدد و پیگیری آن وجود دارد.

توجه: چنانچه با پیغام خطای شناسایی توکن در سامانه ثبت من مواجه شدید، در صورتی که از صحت نصب توکن ثبت من و نرم‌افزار دستینه اطمینان داشتید، بطور موقت آنتی ویروس و security ویندوز خود را غیرفعال کنید.

نحوه خرید توکن ثبت من

توکن امضای دیجیتال epass3003 سخت‌افزار کوچکی است که گواهی امضای الکترونیک و کلیدهای عمومی و خصوصی رمزنگاری صاحب امضاء در آن قرار می‌گیرد. با استفاده از این توکن، کاربر احراز هویت شده و قادر است فرآیندهای اداری و تأیید و ثبت اسناد و اظهارنامه‌ها را در بستری امن و به صورت رمزنگاری شده انجام دهد. توکن امضای دیجیتال epass3003 به پورت USB رایانه شما وصل می‌شود و به صورت خودکار درایور آن نصب شده و نیاز به هیچ گونه نرم‌افزاری ندارد. شناسایی توکن در ثبت من بسیار آسان بوده و ما برای راحتی شما مقاله آموزش تصویری نحوه استفاده از توکن امضای دیجیتال epass3003 را به زبان ساده در وب‌سایت شرکت رهسا قرار دادیم. شما می‌توانید این توکن را بصورت آنلاین و از فروشگاه شرکت ره‌آورد سامانه‌های امن با بهترین قیمت، ارسال رایگان و گارانتی مادام‌العمر تهیه نمایید.

توکن امضای دیجیتال epass3003 قابل استفاده در سامانه ثبت من

دیدگاهتان را بنویسید

سبدخرید
فروشگاه
0 آیتم سبد خرید
حساب کاربری