با پر کردن فرمهای درخواست صدور گواهی الکترونیکی آشنا شوید

چگونه فرم‌ درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک را پُر کنیم؟

فاطمه احمدی، شرکت رهسا
4 دقیقه مطالعه | 31 مرداد 1403

فهرست مطالب

نحوه پر کردن فرمهای درخواست صدورر گواهی الکتررونیکی

فرم‌ درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک

گواهی امضای الکترونیکی، نسخه دیجیتالی شده امضاهای سنتی است، این گواهی امروزه کاربرد بسیار وسیعی در اغلب سامانه‌های کشور جهت انجام امور ثبتی، قراردادی، مزایده، مناقصه، خرید و انجام بسیاری از معاملات رسمی دارد. اعتبار گواهی امضای الکترونیکی بستگی به مرجع صدور آن دارد. در این مقاله سعی داریم شما را با ساختار و گردش کار صدور گواهی الکترونیکی، تکمیل فرم درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک به صورت دستی و نحوه دریافت گواهی امضای الکترونیک آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

گواهی امضای الکترونیک چیست؟

گواهی الکترونیکی توسط مراکز صدور گواهی الکترونیکی (Certificate Authority) CA ارائه می‌شود. از آنجا که این مراکز لازم است اعتبار گواهی خود را از یک مرجع معتبر اخذ کنند، لذا مراکز صدور گواهی الکترونیکی ساختار سلسله مراتبی دارند.
در حال حاضر چندین سامانه ثبت‌نام امضای الکترونیک به نام مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی (Intermediate CA) در کشور مجوز ارائه خدمات مرتبط با گواهی الکترونیکی به کاربران دارند که اعتبار گواهی الکترونیکی این مراکز توسط مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه (Root CA) تأیید می‌شود. در جدول زیر لیست مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی درج شده است. یکی از این مراکز، مرکز صدور گواهی الکترونیک میانی عام (ردیف اول جدول) بوده که به مرکز میانی عام یا جیکا نیز معروف است.

ردیف

نام مرکز

نوع

سازمان متولی

1

مرکز میانی عام

دولتی

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

2

مرکز میانی پارس ساین

خصوصی

شرکت امن افزار گستر شریف

3

مرکز میانی بازار سرمایه

دولتی

سازمان بورس و اوراق بهادار

4

مرکز میانی نفت

دولتی

وزارت نفت

5

مرکز میانی اعتماد راهبر

خصوصی

شرکت فنآوران اعتماد راهبر

6

مرکز میانی اعتماد هوشمند

خصوصی

شرکت سرمایه گذاران فناوری تک وستا

7

مرکز میانی سلامت

دولتی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

8

مرکز میانی بانک ملی ایران

دولتی

بانک ملی ایران

9

مرکز میانی پندار کوشک ایمن

خصوصی

شرکت پندار کوشک ایمن

10

مرکز میانی آزما

خصوصی

شرکت ارتباطات فرهنگ آزما

شما با مراجعه به این مراکز (حضوری یا غیرحضوری) می‌توانید پس از تکمیل فرم‌های درخواست صدور گواهی الکترونیکی (به صورت آنلاین یا دستی) و همچنین احراز هویت در دفاتر ثبت نام (Registration Authority) RA گواهی امضای الکترونیکی خودتان را دریافت کنید.

ساختار سلسله مراتبی صدور گواهی الکترونیک و مراکز ثبت نام

شرکت ره‌آورد سامانه‌های امن (رهسا)، یکی از دفاتر ثبت نام (RA) زیرنظر مرکز میانی آزما (CA) است که علاوه بر صدور گواهی الکترونیکی، احراز هویت متقاضیان را در محل آنها نیز انجام می‌دهد. پکیج VIP شرکت رهسا، کلیه خدمات ثبت نام، اخذ گواهی الکترونیکی، احراز هویت، تهیه توکن امضای دیجیتال و ثبت‌نام و تنظیمات سامانه‌ها را برای مشتریان خود انجام می‌دهد.

فرم‌ درخواست گواهی امضای الکترونیک

قدم اول در درخواست گواهی الکترونیکی، تکمیل فرم‌های مشخصات هویتی متقاضی امضای دیجیتال است که هم به صورت آنلاین در وب‌سایت مراکز میانی وهم به صورت دستی قابل تکمیل است. از آنجا که شرکت رهسا پکیج VIP طلایی را به متقاضیان امضای الکترونیک پیشنهاد می‌دهد، لذا فرم‌های درخواست گواهی را برای راحتی شما در اینجا قرار داده‌ایم.
برای درخواست گواهی الکترونیکی سه فرم زیر وجود دارد که شما با توجه به نوع گواهی که مورد نظرتان است، آنها را می‌توانید دانلود و پرینت کنید. سپس این فرم ها را به صورت دستی تکمیل کرده و برای شرکت ره‌آورد سامانه‌های امن بارگذاری و ارسال نمایید.

توجه: متقاضیان گواهی شخص حقیقی لازم است تصویر کارت ملی و شناسنامه خود را اسکن کرده و در وب‌سایت شرکت رهسا بارگذاری و ارسال کنند.
توجه: متقاضیان گواهی شخص حقوقی یا مهر سازمانی لازم است تصویر روزنامه رسمی تأسیس/تصویر آخرین تغییرات رسمی شرکت، تصویر کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل یا صاحبین مجاز امضاء را اسکن کرده و در وب‌سایت شرکت رهسا بارگذاری و ارسال کنند.

از کجا بدانیم کدام فرم را باید پر کنیم؟

برای اینکه بدانید کدام فرم را دانلود و تکمیل کنید، لازم است با انواع گواهی‌های الکترونیکی و نیز نوع گواهی مورد قبول در سامانه مورد نظرتان آشنا شوید. در ادامه انواع گواهی امضای الکترونیکی که توسط مراکز صدور گواهی میانی ارائه می‌شود را توضیح می‌دهیم.

انواع گواهی امضای الکترونیکی

اشخاص حقوقی و حقیقی با توجه به سامانه‌ای که می‌خواهند از گواهی امضای الکترونیک در آن استفاده کنند، می‌توانند انواع گواهی‌های زیر را تهیه کنند:

  • متقاضی مستقل (افراد حقیقی) شامل یک محصول:
  • گواهی شخص حقیقی مستقل
  • متقاضی وابسته به غیر دولت (بخش خصوصی) شامل دو محصول:
  • گواهی شخص حقیقی وابسته به غیردولت
  • گواهی مهر سازمانی وابسته به غیردولت
  • متقاضی وابسته به دولت (بخش دولتی) شامل دو محصول:
  • گواهی شخص حقیقی وابسته به دولت
  • گواهی مهر سازمانی وابسته به دولت

بدیهی است، با توجه به سامانه‌ای که قصد دارید در آن از گواهی خود استفاده کنید، نوع گواهی نیز متفاوت است. در جدول زیر برخی از سامانه‌های پرکاربرد و گواهی متناظر آنها نشان داده شده است.

جدول نوع سامانه و گواهی متناظر با آن

در جدول زیر، فرم‌هایی که باتوجه به نوع گواهی الکترونیکی مورد نظرتان باید تکمیل کنید، ذکر شده است.

تناظر نوع گواهی و فرمهایی که باید پر شوند

در ادامه نحوه تکمیل هر یک از فرم‌هایی که ذکر شد، توضیح داده می‌شود.

نحوه تکمیل فرم شماره 1 درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک

در شکل زیر فرم شماره 1 درخواست گواهی امضای دیجیتال سطح 2 برای افراد حقیقی/حقوقی نشان داده شده است.
بند 1- مشخصات مبلغ واریزی: در صورتی که قبلاً پرداخت تعرفه گواهی الکترونیکی را انجام داده‌اید، شماره پیگیری قبض را در این قسمت وارد کنید.
بند 2- مشخصات فردی (فارسی): در این قسمت نام، نام‌خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد بصورت yyyy/mm/dd، کد ملی و جنسیت شخص متقاضی گواهی صدور امضای الکترونیکی را درج کنید.
بند 3- آدرس و تلفن: آدرس پستی، کد پستی ده رقمی، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت با کد شهر را وارد کنید.
بند 4- مشخصات فردی (انگلیسی): نام و نام خانوادگی و آدرس پست الکترونیک فرد متقاضی گواهی الکترونیکی را به انگلیسی وارد کنید.
بند 5- تأیید صحت مندرجات: امضاء و اثر انگشت فرد متقاضی گواهی الکترونیکی به همراه نام سامانه‌ای که قصد دارید از گواهی الکترونیکی در آن استفاده کنید را درج نمایید.
بند 6- مشخصات سازمان (فارسی): مشخصات سازمان و یا شرکت خود را در این قسمت و همچنین نوع شرکت را درج کنید.
بند 7- مشخصات سازمان (انگلیسی): اطلاعات و مشخصات سازمان و یا شرکت خود را به انگلیسی در این قسمت وارد کنید.
بند 8- مهر و امضای شرکت
توجه: متقاضیان گواهی شخص حقیقی مستقل تنها باید بندهای 2 تا 5 را پر کنند. سایر متقاضیان باید تمامی بندهای این فرم را تکمیل نمایند.

فرم شماره 1 درخواست صدور گواهی الکترونیکی

نحوه تکمیل فرم شماره 6 صدور گواهی امضای الکترونیکی (فرم امضای مهر سازمانی)

در شکل زیر فرم درخواست صدور گواهی امضای الکترونیکی اشخاص حقوقی/حقیقی (فرم شماره 6 امضای الکترونیکی) یا اصطلاحاً مهر سازمانی نشان داده شده است. متقاضیان درخواست گواهی الکترونیکی وابسته (به دولت و غیردولت) لازم است علاوه بر فرم شماره 1، فرم 6 را نیز پر کنند.
بند 1- مشخصات هویتی نماینده سازمان/شرکت را به فارسی در این قسمت درج کنید
بند 2- مشخصات سازمان/شرکت را به فارسی تکمیل کنید
بند 3- مشخصات سازمان/شرکت را با حروف انگلیسی درج کنید
بند 4- امضاء و مهر شرکت
توجه: متقاضیان گواهی شخص حقیقی مستقل لازم نیست این فرم را پُر کنند. سایر متقاضیان باید تمامی بندهای این فرم را تکمیل نمایند.

فرم شماره 6 مهر سازمانی

نحوه تکمیل فرم معرفی‌نامه درخواست صدور گواهی الکترونیکی

در شکل زیر فرم درخواست صدور گواهی الکترونیکی و معرفی نماینده سازمان/مؤسسه/شرکت نشان داده شده است. تکمیل این فرم نیازی به توضیح اضافی ندارد.

فرم درخواست معرفی نامه گواهی امضای الکترونیک

توجه: متقاضیان گواهی شخص حقیقی مستقل لازم نیست این فرم را پُر کنند.
توجه: فرم معرفی نامه متقاضی شخص حقیقی وابسته باید به نام صاحب امضاء تکمیل شود.
توجه: فرم معرفی نامه متقاضی شخص حقوقی وابسته می‌تواند به نام نماینده سازمان/شرکت باشد.

نحوه بارگذاری و ارسال مدارک برای شرکت رهسا

فرم‌های تکمیل شده را اسکن نمایید و آنها را در وب‌سایت شرکت رهسا بارگذاری کنید تا توسط همکاران ما بررسی شده و در صورت صحت و تکمیل بودن مندرجات آن‌ها نسبت به درخواست و صدور گواهی امضای الکترونیکی برای شما اقدام شود. نحوه بارگذاری و ارسال مدارک فوق در تصویر زیر نشان داده شده است. برای این کار به فروشگاه وب‌سایت شرکت ره‌آورد سامانه‌های امن رفته و پکیج vip طلایی را به سبد خرید خود اضافه کنید.
در صفحه سبد خرید روی دکمه تسویه حساب بزنید، پنجره تسویه حساب سفارش شما باز شود.

فرم تسویه حساب خرید پکیج طلایی

در پنجره زیر امکان آپلود مدارک اسکن شده وجود دارد. این مدارک را به همراه مدارک هویتی خود بارگذاری کنید.

نحوه آپلود مدارک در وبسایت رهسا طلایی پکیج

در صورتی که پکیج VIP طلایی رهسا را خریداری نمایید، نیازی نیست که برای احراز هویت به دفاتر ثبت نام گواهی مراجعه کنید. همکاران ما جهت احراز هویت به محل شما خواهند آمد و گواهی الکترونیکی را برای شما صادر کرده و توکن امضای دیجیتال epass3003 و خدمات نصب و راه‌اندازی در سامانه موردنظر برایتان انجام خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله نحوه ثبت‌نام امضای الکترونیکی توکن، سامانه ثبت‌نام امضای الکترونیک و تکمیل فرم‌های درخواست صدور گواهی امضای الکترونیکی (فرم‌های 1و 6 و معرفی‌نامه) توضیح داده شد. چنانچه مایل هستید که فرآیند ثبت‌نام‌، اخذ گواهی الکترونیکی، احراز هویت در محل، تهیه توکن، نصب و راه‌اندازی آن در سامانه مورد نظرتان را به ما بسپارید، کافی است فرم‌های فوق را به صورت دست‌نویس تکمیل کرده و پس از اسکن، آنها را به همراه تصویر مدارک شناسایی خود در وب‌سایت رهسا (پنجره سبد خرید و تسویه حساب پکیج VIP طلایی) بارگذاری کنید. همکاران ما فرم‌ها و مدارک شما را بررسی کرده و در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند تا نسبت به صدور گواهی و احراز هویت در محل شما اقدام شود.

پکیچ vipطلایی رهسا معرفی

دیدگاهتان را بنویسید

سبدخرید
فروشگاه
0 آیتم سبد خرید
حساب کاربری